Ehsan Khaje Amiri – Biography

همه چیز در مورد احسان خواجه امیری ( بیوگرافی , مصاحبه , عکس )

آیا مایلید شناخت بهتری از خواننده خوب کشورمان احسان خواجه امیری داشته باشید ؟

 

 ehdsn-1

بقیه در ادامه مطلب

 

 

جدیدترین بیوگرافی احسان خواجه امیری :

 

احسان در بیمارستان هشترودیان متولد شده و به دلیل متولد شدن در خانوادهٔ هنرمند از سن ۵ سالگی موسیقی را شروع کرده او در همان سن با انگشتان کوچکش خیلی خوب نت‌ها را می‌گرفت و سیم‌ها را این ور و آن ور می‌کرد – از هفت-هشت سالگی کم‌کم به کلاس‌های سنتور و ویلن رفت و پیانو را از خواهرش الیکا یاد گرفت. در سن یازده سالگی به طور جدی با آکوستیک کردن اتاقش تصمیم به ساخت موسیقی گرفت.

 

ehsan-2

کودکی احسان خواجه امیری در آغوش پدر

 

در دوازده سالگی برای برنامه کودک آهنگسازی کرد. کار حرفه ایی خود را با آهنگسازی برای مجموعه مستند که موسیقی بی کلام بود آغاز کرد و مطرح ترین کارش در آن دوران آهنگسازی آلبومی به نام «خاطرات زندگی» برای پدرش بود. سازهای مختلف را امتحان می‌کرد و آموزش یک ساز را به اتمام نمی‌رساند. فقط می‌خواست آهنگساز شود و ورود خود را به عرصه خوانندگی یک شوخی می‌دانست. در سن ۱۷ساگی آلبوم «من و بابا» را روانه بازار کرد که کار مشترک او و پدرش استاد ایرج بود ٬که خود او موفقیت این آلبوم را تا حد زیادی مدیون حضور پدر می‌دانست. همه ردیف‌های آواز ایرانی را حفظ است و سازهای سنتی مثل تار ,سه تار ,تنبک و سنتور را هم می‌نوازد. تمام سعی اش این است که کار خودش را بکند نه اینکه دنباله رو پدر باشد ٬چون معتقد است بهتر از پدرش شدن اصلاً شدنی نیست! در ۱۹ سالگی به پیشنهاد قاسم جعفری برای ساخت موسیقی سریال غریبانه انتخاب شد، و ترانه «هر چی آرزوی خوبه …» بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

 

در سال ۸۴ آلبوم «برای اولین بار» را روانه بازار کرد، که تا حدودی مورد استقبال قرار گرفت، فروش این آلبوم تا پیش از آلبوم بعدی اش بیش از ۳۰۰ هزار نسخه بود.

 

q233q4254251352sa

 کاور آلبوم برای اولین بار

 

در سال ۸۶ برای آهنگسازی و خوانندگی سریال «میوه ممنوعه» انتخاب شد . به دلیل روتین بودن سریال بسیار استرس داشت، با یاری خدا کار مورد استقبال فراوان قرار گرفت. بعد از پخش سریال در مهر ماه سال ۸۶ آلبوم سومش «سلام آخر» را روانه بازار کرد و معتقد است که احسان خواجه‌امیری را باید با این آلبوم شناخت٬به گفته او برای ذره ذره این آلبوم هزینه معنوی کرده است. هزینه آلبوم سلام آخر بیش از ۵ برابر آلبوم برای اولین بار بود. فضای آن عاشقانه بود و این آلبوم در لیست پرفروش ترین آلبوم سال قرار گرفت.

برخورد با طرفداران برایش دلچسب است و از آنان انرژی می‌گیرد. مشغله‌های کاری او باعث شده بدقول شود و علت اینکه گفته می‌شود احسان مغرور شده را می‌توان درگیری‌های کاری او دانست و اینکه اکثر کارهای هر ترانه را خودش انجام می‌دهد، و این کار وقت و انرژی زیادی از او می‌گیرد. می‌گوید از آهنگسازی برای خواننده‌های دیگر تجربه خوبی بدست نیاورده است.

 

اولین کنسرت او در سال ۸۴ در کیش بر‌گزار شد، تا کنون کنسرت‌های موفقی در شهرهای مختلف ایران بر‌گزار کرده است، کنسرت او در سال ۸۶ در هفت سانس در تالار وزارت کشور مورد استقبال بی نظیری قرار گرفت.

 

ehsan-3

 

در رمضان سال ۸۷ آهنگسازی برای سریال «مثل هیچکس» را به عهده گرفت. برخلاف میوه ممنوعه برای ساخت موسیقی این مجموعه فرصت بیشتری در اختیار داشت. فضای این سریال اقتضا می‌کرد موسیقی هم فضای سنتی داشته باشد. .

آلبوم چهارم احسان خواجه‌امیری در بهمن ماه ۸۷ منتشر شد. این آلبوم با وجود داشتن ملودی و تنظیم قوی در حد انتظار، مورد استقبال مخاطبان قرار نگرفت اما مانند سایر آثار او به فروش بالایی دست یافت.

آلبوم پنجم او با نام «یه خاطره از فردا» با ۱۲ قطعه در ۳۱ شهریور ۸۹ وارد بازار موسیقی ایران شد.

 

آلبوم ششم احسان خواجه‌ امیری با نام «عاشقانه‌ها» پس از دو سال وقفه در هفتم آبان ماه ۱۳۹۱، همزمان با سالروز تولدش، منتشر شد. می‌گوید هرآنچه از من ارائه می‌شود بخشی از روح و اندیشه و زندگی من است. و می‌گوید عشق یعنی زنده بودن و زندگی کردن.

 

آهنگ سلام آخر در فهرست ۱۰۰ ترانه برتر ماندگار تاریخ موسیقی ایران در شبکه من و تو در رتبه ۳۶ قرار گرفت. همچنین ترانه نابرده رنج (تیتراژ سریال نابرده رنج) در مراسم افتتاحیه جشنواره جام جم به عنوان بهترین تیتراژ تلویزیون بعد از انقلاب معرفی شد.

ترانه رسمی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی برزیل را «احسان خواجه امیری» خوانندگی کرد. خواجه امیری برای تولید این قطعه از چهره‌هایی سرشناسی چون «روزبه بمانی» در بخش ترانه و «بهروز صفاریان» در بخش تنظیم استفاده کرده است.

 

 

آلبوم های منتشر شده از احسان خواجه امیری :

 

سال ۱۳۸۰ – من و بابا

سال ۱۳۸۴ – برای اولین بار

سال ۱۳۸۶ – سلام آخر

سال ۱۳۸۷ – فصل تازه

سال ۱۳۸۹ – یه خاطره از فردا

سال ۱۳۹۱ – عاشقانه‌ها

 

دانلود آلبوم های احسان خواجه امیری از اینجا

 

 

 

 — مصاحبه با احسان خواجه امیری :

 

اولین كارهایی که کردی ؟

اولین مصاحبه مطبوعاتی‌ام را خوب به یاد دارم؛ در مجله «رخصت پهلوان»‌. آن زمان اول دبیرستان بودم و این مصاحبه به دلیل كلیپی بود كه برای پدرم ساخته بودم، فقط كار آهنگسازی انجام می‌دادم. اوایل كه كار می‌کردم به دلیل شنیده شدن و دیده شدن آلبوم، كار نمی‌كردم، به عشق خودم كار می‌كردم. یادم می‌آید پدرم یك دوربین فیلمبرداری از خارج برایم خریده بود و من هم كارهای او را برایش كلیپ می‌كردم.

 

چطور خواننده شدی ؟

قرار نبود كه من خواننده شوم و كاملا به طور اتفاقی پا به این مسیر گذاشتم. نه اینكه اصلا برنامه‌ریزی برای این كار نداشتم نه، منظورم این است با این تفكر كه باید تمرین كنم‌، كنسرت اجرا كنم و كسب درآمد برایم شود نبود، به‌‌دلیل عشقم به موسیقی این كار را از كودكی دنبال كردم.

بعدها متوجه شدم از این علاقه‌ام به موسیقی می‌شود پولی هم درآورد. پدرم دوست نداشت كه من خواننده شوم، می‌گفت، تا دانشگاه در رشته
مهندسی قبول نشوم حق خوانندگی ندارم اجازه نداشتم كه در رشته موسیقی تحصیل كنم و فقط اجازه تحصیل در رشته مهندسی را داشتم روزی كه دانشگاه قبول شدم دو ماه بعد اولین آلبومم را منتشر كردم.

ترس پدرم از گذشته خودش بود، دوست نداشت آن اتفاق‌هایی كه برای خودش پیش آمده بود برای من هم اتفاق بیفتد. پدرم آنقدر از خوانندگی صدمه دیده بود و ناملایمات متعدد را در جامعه موسیقی تجربه كرده بود که دوست نداشت من هم همان راه را دنبال كنم.

 

ehsan-4

 

 اوایل برای خواننده‌های دیگر آهنگسازی می‌كردم. برای پدرم در 16 سالگی یك آلبوم از آهنگ‌های قدیمی خودش جمع‌آوری كردم و یكی، دو آهنگ هم خودم ساختم. برای خواننده‌هایی كه می‌خواستند تمرین كنند می‌خواندم  اما آنها با اینكه سن من خیلی كمتر از آنها بود، نمی‌توانستند همان كار را كه من می‌خواندم تكرار كنند. هرچه تلاش می‌كردند نمی‌توانستند.

خیلی‌ها هم به من می‌گفتند كه چرا خودم نمی‌خوانم. در نهایت آنقدر تشویقم كردند تا كم‌كم به این سمت كشیده شدم. باید اعتراف كنم هیچ وقت فكر نمی‌كردم به این جایگاه برسم و خواننده معروفی شوم كه كنسرت‌های متعدد برگزار می‌كند. در سال 81 كه من كارم را تازه  شروع كردم فقط یكی، دوكنسرت برگزار می‌شد. فضا، فضای امروز نبود كه موزیسین درآمدی به دست بیاورد و كنسرتی برگزار شود. اولین كنسرت‌های پاپی كه  با تماشاگر  زیادی  برگزار شد. البته باید بگویم همیشه نیاز به برگزاری این كنسرت‌ها وجود داشت اما به این نیازها كم‌توجهی می‌شد.

 

رشته تحصیلی ؟

در رشته مهندسی كامپیوتر تحصیل كردم و فكر می‌كنم ریاضی صددرصد توانسته در زندگی به من كمك كند. اینكه چطور قدم بردارم و برایند یكسری از اتفاق‌ها چطور پیش می‌رود؛ به نظر من زندگی ریاضی است. زندگی دو دو تا چهار تا انجام دادن است. اینكه شما كاری را انجام می‌دهی و كاری را انجام نمی‌دهی و بعد از آن، یك نتیجه‌ای می‌گیری و این خود معادلات ریاضی است. همین ریاضی باعث شد من با برنامه‌ریزی پیش بروم.

من هیچ وقت خواننده‌ای نبودم كه با یك آلبوم منفجر شوم و به قول خودمان بتركانم. من آرام‌آرام پیش رفتم. آلبوم اولم كه به بازار آمد 100 هزار نسخه به فروش رسید و آلبوم دومم 120 هزار نسخه و همین‌طور كم‌كم برای موفقیتم تلاش كردم و مجموعه كارهایم باعث شد احسان خواجه‌امیری بشود احسان خواجه‌امیری، نه فقط با یك ترانه.

 

ehsan-5

عکس احسان خواجه امیری

 

 

داستان آشنایی و ازدواج احسان خواجه امیری با همسرش :

 

ehsan-6

احسان خواجه امیری و همسرش

 

لی‌لا : شایعه راجع به ازدواج ما واقعا زیاد بود. ما خیلی اتفاقی در سال 83 با هم آشنا شدیم و بعد از 5 سال آشنایی، ازدواج كردیم.

احسان : من دوست داشتم زودتر ازدواج كنم اما می‌ترسیدم.

لی‌لا : خب ازدواج برای ما ترسناك بود. چون هر دوی ما ‌سن و سال کمی داشتیم روز عقد هر دو بهت‌زده بودیم و باورمان نمی‌شد.

احسان : سال اول كه با هم آشنا شدیم خانواده‌های ما هم رفت‌وآمد پیدا كردند و از ابتدا قرارمان این بود كه بعد از آشنایی بیشتر ازدواج كنیم.

احسان : من برای ازدواج با لی‌لا همه كلیات و جزئیات را با هم در نظر گرفتم.

لی‌لا : رفتار و شخصیت احسان باعث شد بخواهم با او ازدواج كنم و به نظرم رفتار خوب یك فرد از هر چیز دیگری برای زندگی مهم‌تر است.

احسان «با خنده»: یعنی تیپ و قیافه من را نمی‌پسندی.

لی‌لا : احسان یك ترانه به من هدیه داده كه فقط من و خانواده‌ام آن را شنیده‌ایم. كاری است كه به نظر من از همه آهنگ‌های احسان احساسی‌تر است.

احسان : یك شب ساعت 12 شب آهنگ «هرچی آرزوی خوبه مال تو» را ساختم. زنگ زدم به لی‌لا. برایش پای پیانو آهنگ را زدم و خواندم. خیلی خوشش آمد. فردای آن شب هم از تلویزیون پخش شد.

لی‌لا : یادم می‌آید با صدای تلفن از خواب پریدم. وقتی آهنگ احسان پشت تلفن را گوش كردم حسابی احساساتی شدم.

البته باید اعتراف كنم من اصلا آدم احساساتی نیستم، همیشه در كنسرت‌های احسان متعجب می‌شوم كه چرا مردم با صدای او اشك می‌ریزند. من هیچ وقت آنقدر احساساتی نمی‌شوم كه در چنین موقعیتی قرار بگیرم اما آن شب آهنگ احسان به طور عجیب و غریبی به دلم نشست.

لی‌لا : معروفیت احسان در این چندسالی كه با هم آشنا شدیم كم‌كم و سال به سال بیشتر شد. من و احسان با هم با این معروفیت كنار آمدیم. به نظر من، رفتار طرف مقابل در آسیب‌خوردگی همسر نسبت به شهرتش خیلی تأثیر دارد. من آنقدر به شوهرم اطمینان دارم كه به هیچ‌وجه حساسیتی روی مسئله شهرت و معروفیت او ندارم. اما خب نمی‌شود محدودیت‌های زندگی برای یك فرد مشهور را نادیده گرفت.

احسان : وقتی برای خواستگاری به منزل همسرم رفتم هنوز دانشجو بودم.

لی‌لا : آن‌موقع من احسان خواجه‌امیری را به عنوان یك خواننده نمی‌شناختم.

لی‌لا : احسان متولد آبان‌ماه است و فكر می‌كنم عجول بودن هم یكی از خصوصیات آبانی‌هاست و البته آبانی‌ها باهوش هم هستند و همیشه دوست دارند سرگروه یك گروه باشند.

احسان : لی‌لا متولد تیرماه است. تیری‌ها افراد منطقی و سازگاری هستند. خیلی كم پیش می‌آید كه بخواهند با كسی دعوا كنند. یكی دیگر از خصوصیات آنها جمع‌آوری وسایل قدیمی‌شان است. لیلا وسایلی را از دوران كودكی‌اش نگه داشته كه پدرومادرش هم باورشان نمی‌شود هنوز آن وسایل را دارد.

 

دلیل محبوبیت آهنگ هرچی آرزوی خوبه مال تو چه بود ؟

من وقتی آهنگ «هرچی آرزوی خوبه مال تو» را خواندم هنوز  تجربه آهنگی را نداشتم كه مردم خیلی دوست داشته باشند و ورود زبان همه شود اما این آهنگ را با احساس خاصی خواندم كه خودم دوستش داشته باشم. به نظرم علت اینكه آهنگم بین مردم طرفدار پیدا كرد، جوششی بودن كار بود. برای بعضی از كارهایم تلاش می‌كنم كه آهنگ موفقی از آب دربیاید اما برای آن آهنگ اصلا تلاشی نكردم. آن ترانه هم اولین ترانه‌ای شد كه بین مردم محبوبیت پیدا كرد.

 

بزرگترین ضعف و قوت هایتان ؟

احسان : به نظر من نقطه قوت همسرم در پشتكار اوست. هیچ وقت از كاری كه انجام می‌دهد خسته نمی‌شود. نقطه ضعف او را هم در ایده‌آل‌گرایی‌اش می‌دانم. همیشه می‌خواهد همه چیز در كامل‌ترین شرایط باشد و به نظر من بعید است كه همیشه همه شرایط عالی و كامل باقی بماند.

لی‌لا : به نظر من بزرگ‌ترین ضعف احسان، عجول بودن اوست. فاصله‌ای كه بین تصمیم و كاری كه می‌خواهد انجام بدهد نباید بیشتر از دو دقیقه طول بكشد.

احسان : فكر می‌‌كنم خیلی از تصمیماتی كه تا به امروز گرفته‌ام، درست بوده و امروز نتیجه آن را گرفته‌ام. حتی تصمیماتی كه شاید در سن پایین و در زمان كم‌تجربگی گرفته‌ام، تا جایی كه خیلی از تصمیمات من به نحوی تبدیل به الگو برای بقیه موزیسین‌ها شده است.

لی‌لا : نقطه قوت احسان را هم در این می‌بینم كه هر كاری را تصمیم بگیرد انجام می‌دهد. اگر بگوید از فردا می‌خواهم عكاسی كنم از فردا خیلی خوب عكس می‌گیرد. اگر بخواهد صدابرداری انجام بدهد به خوبی از عهده آن برمی‌آید.

 

دلایل موفقیت از نظر خودت ؟

خیلی‌ها می‌خواستند موفقیتی كه من كسب كرده بودم را به پای تلویزیون بگذارند. اوایل كه می‌گفتند پسر ایرج است هرچه دارد از پدرش دارد. بعد از آلبوم من و بابا، تهیه‌كننده‌ها آمدند سراغم که در تلویزیون بخوانم (آن دوران مد بود كه خواننده‌ها بیایید در تلویزیون 5 آهنگ بخوانند و مقداری پول دریافت كنند) .با اینكه پیشنهادهایی كه به من می‌دادند از دستمزد آن دوران خیلی بالاتر بود ولی پیشنهادشان را نپذیرفتم. به هیچ‌وجه روی صحنه نرفتم و همچنین كار مشترك دیگری هم با پدرم نخواندم.

به نظر من فرمول زندگی خواست خدا به اضافه تلاش است. عوامل بازدارنده آن هم این است كه خدا نخواهد، تلاش هم وجود نداشته باشد. (با خنده)

 

صدایت را چطور حفظ می‌كنی. رژیم غذایی خاصی داری؟
نگهداری از صدا هم كار سختی است. بیشترین چیزی كه همیشه به صدای من آسیب می‌رساند سرماست. خیلی وقت‌ها حتی در اوج گرمای كیش در تابستان هم مجبور می‌شوم كولر را خاموش ‌كنم. همچنین شب‌ها نباید شام بخورم. اگر غذا بخورم نمی‌توانم بخوانم. در بیشتر كنسرت‌هایم از گرسنگی ضعف می‌كنم چون تا پایان اجرا نباید غذا بخورم.

 

خاطره تلخ ؟

در یكی از اجراهایم روی سن در ساوه صدایم كاملا MUTE شد. هیچ وقت این اتفاق بد را فراموش نمی‌كنم. تا چند دقیقه همه فكر می‌كردند دارم با آنها شوخی می‌كنم، باورتان نمی‌شود در آهنگ اول صدایم كاملا از بین رفت در حدی كه نمی‌توانستم به مخاطبانم توضیح بدهم. ماجرا از این قرار بود كه قبل از اجرا برای ساختن سن جوشكاری انجام داده بودند كه با رفتن من روی سن گرد و غبار آهن به حنجره من وارد شد. هرچقدر آب خوردم صدایم درنیامد كه نیامد؛ در ابتدا همه می‌خندیدند و فكر می‌كردند دارم با آنها شوخی می‌كنم در نهایت مجبور شدم خداحافظی كنم و بروم. تا یك‌ماه بعد هم نتوانستم بخوانم…

همیشه كابوس این قبیل اتفاق‌ها را می‌بینم، به‌خصوص نزدیك كنسرت‌هایم در تهران. آنقدر استرس می‌گیرم كه نكند سرما بخورم. نكند صدایم بگیرد، گاهی هم پیش می‌آید از اضطراب زیاد مریض می‌شوم. در آن لحظه دلم می‌خواهم زمین دهان باز كند و من را ببلعد.

 

در یكی از كنسرت‌هایم بین دوسانس آمبولانس آمد به من سرم وصل كرد تا حالم خوب شود و بتوانم سانس بعد را اجرا كنم. جالب اینجاست كه اصلا نگذاشتم مردم متوجه شوند كه دارم بیهوش می‌شوم. سانس دوم هم هیچ‌كس متوجه وضعیت بد من نشد؛ البته هر كاری سختی‌های خودش را دارد. بیشتر كارها از خوانندگی مشكل‌تر است، مردم به سختی پول درمی‌آورند. هیچ شغلی آسان نیست جز بابا پولداری.

 

ehsan-7

کنسرت احسان خواجه امیری

 

كار موسیقی در ایران سختی‌های خاص خودش را دارد، با این شرایط به فكر شغل دیگری در كنار خوانندگی‌ات هستی؟
همیشه و از روز اول شغلم این دغدغه با من بوده است چون پدرم را دیدم كه 30 سال نتوانست كار كند. هر روز به این موضوع فكر می‌کنم. تصمیم‌هایی هم گرفته‌ام. در این چند سال هم حسابی پركار بودم. مرتب به سفر می‌رفتم، به همین دلیل تصمیم‌هایم را نتوانستم به مرحله اجرا دربیاورم.

 

كیفیت اشعار چقدر روی خوانندگی‌ات تاثیر دارد؟
ترانه برایم خیلی مهم است. از روز اول كارم سعی كردم با بهترین‌ها شروع كنم. در 18-17سالگی‌ام رفتم سراغ بزرگ‌ترین شعرای روز كشورمان. در كنارشان خیلی آموختم. افشین یداللهی یكی از بزرگ‌ترین معلم‌های زندگی من است.

معیار خوب بودن یا بد بودن شعر را چه كسی تشخیص می‌دهد؟ خودت یا با شخص خاصی مشورت می‌كنی؟
ترازوی من سلیقه‌ام است ولی خب با كسانی كه كار كرده‌ام كه بزرگ بوده‌اند و همیشه توانسته‌ام به آنها اعتماد كنم. سواد من در مقابل آنها ناچیز است.

 

نظری وجود دارد كه موسیقی ایرانی هنوز از لس‌آنجلس تغذیه می‌شود‏، آیا این مسئله را قبول دارید؟
نه به هیچ‌وجه. فكر می‌كنم موسیقی داخلی و رسمی بیشتر شنیده می‌شود. حتی از كسانی كه اسم و رسم دارند خارج از ایران می‌خوانند اما طبیعتا اگر ما رسانه قانونی داشتیم بهتر از این هم می‌توانست باشد. همین الان هم خواننده‌های آن طرف تحت‌تأثیر ما هستند. حتی غیرمجازهای ما بهتر از غیرمجاز‌های آن‌ طرف است. من خودم در آمریکا بودم و دیدم که مردم بیشتر آهنگ‌های ما را گوش می‌کنند.

 

اولین جمله‌ای كه به ذهنت می‌رسد را برای هركدام از افرادی كه نام می‌برم بگو :

قلعه‌نویی: انسان موفق و باهوش
محسن چاووشی: نمی‌توانم دركش كنم
استقلال: قهرمان
علی دایی: اسطوره
احسان علیخانی: مجری توانا
حامد بهداد: جنجال
مهران مدیری: نابغه
فرزاد حسنی: مسلط
ایرج: پدر
كی‌روش: هندوانه دربسته
مازیار فلاحی: با احساس
شجریان: استاد
بنیامین: خلاق
ایرج قادری: خدا بیامرزدشان

 

 

کوتاه و خواندی از احسان خواجه امیری :

 

– پدرش فقط در خواندن دو قطعه با او همراهى كرد

– به توصيه پدرش بهنام خدارحمى به عنوان تنظيم كننده آلبوم “من و بابا” با آنها همكارى كرد

– از هفده سالگى مردم او را آرام آرام شناختند

– قبلاً زياد احساساتى مى‏شد و زود اشكش در مى‏آمد اما حالا…!

– علاقه هميشگى به مهندسى صدا

– در دانشگاه هم نمرات خوبى گرفت

– كم حرف

– به دليل گرفتارىهايش در عرصه موسيقى، شش ماه ديرتر از زمانى كه فكر می‏كرد ليسانس گرفت

– اعتراف می‏كند از وقتى كه مهندس كامپيوتر شده، بابت مهندسى كامپيوتر هيچ درآمدى نداشته است!

– اولين سريالى كه ترانه تيتراژش را خواند”غريبانه” بود، در سن 19 سالگى

– بدترين روز زندگی‏اش را روزى مى‏داند كه مادربزرگش فوت كرد

– شديداً به خانواده تعلق خاطر دارد و اصلاً به اين فكر نمى‏كند كه دور از آنها زندگى كند

– با اجراى تيتراژ “براى آخرين بار” به شدت محبوب شد

– نام “براى اولين بار” را براى آلبومش انتخاب كرد

– اواخر پاييز 83 آلبوم “براى اولين بار” باصداى او منتشر شد

– در اين آلبوم براى ساخت دو آهنگ از پدرام كشتكار بهره گرفت

– شركتى كه مسئوليت پخش “براى اولين بار” را بر عهده داشت دچار مشكلات مالى بود و نتوانست براى اين آلبوم زمينه ساز موفقيت شود

– تصادف شديد رانندگى در شمال كشور منجر به متلاشى شدن اتومبيل احسان و مجروحيت دوستش شد

– احسان خوش شانس بود كه از اين تصادف جان سالم به سر برد

– براى خواننده‏ هاى ديگر هم آهنگ‏هاى زيادى ساخته و تنظيم كرده است

– چندين شعر گفته و روى آنها آهنگ ساخته البته نه براى آلبوم‏هاى خودش!

– اهل مطالعه كتاب‏هاى تاريخى يا رمان نيست

– هرگز حاشيه را دوست نداشته است

– اجراى تيتراژ سريال “لبه تاريكى” با صداى او هيچ سر و صدايى نكرد

– تا امروز براى سه سريال و دو فيلم سينمايى موسيقى متن ساخته است

– اصرار تهيه كننده فيلم مهمان براى آنكه احسان روى اين فيلم بخواند نتيجه‏ بخش نشد و او تنها پذيرفت براى اين فيلم سينمايى موسيقى متن بسازد

– فضای سينماى ايران را براى خوانندگى مناسب نمى‏ داند و به عنوان خواننده با پروژه‏هاى سينمايى همكارى نكرده است

– تيتراژ “زيرزمين” با صداى او ماندگار نشد اما با “پول كثيف” جبران كرد

– سعى كرده تا آخرين اندازه ممكن از تجربه‏ هاى پدرش استفاده كند

– هنرپيشه مورد علاقه: اكبر عبدى

– با هيچ‏كدام از هنرمندان ارتباط خانوادگى ندارد

– افشين يداللهى و ميثم مروستى نزديكترين دوستان او در جامعه موسيقى هستند

– هفته‏ اى يكى دوبار به سالن ورزشى مى ‏رود و با دوستانش فوتبال بازى مى ‏كند

– از اينكه صداى محمد اصفهانى را با صداى او مقايسه كنند به شدت عذاب مى‏كشد

– گريزان از حاشيه و مصاحبه ‏هاى مطبوعاتى

– ساخت موسيقى “ميوه ممنوعه” و خواندن تيتراژ اين سريال به اوج محبوبيت رسيد

– دو ماه شبانه روز در خدمت پروژه “ميوه ممنوعه” بود

– ابتدا قرار بود دو ترانه براى “ميوه ممنوعه” بخواند اما ارتباطش با اين مجموعه آنقدر قوى شد كه با وجود گرفتارى ‏هاى شديد دو ترانه ديگر هم برايش اجرا كرد

– اسماعيل عفيفه “تهيه‏ كننده” و حسن فتحى “كارگردان” را از عوامل اصلى موفقيت موسيقى ‏اش در “ميوه ممنوعه” مى‏ داند

– قرار بود ترانه‏ “به من مومن نگو وقتى كه حتى واسه يه لحظه هم عاشق نبودم” تيتراژ پايانى “ميوه ممنوعه” باشد اما احسان از يداللهى خواست ترانه ديگرى براى اين تيتراژ بگويد و از ترانه قبلى در متن سريال استفاده شود

– خواننده مورد علاقه‏اش بعد از پدر: استاد شجريان

– در ميان خواننده‏هاى پاپ رضا صادقى را به خاطر “حس” كارهايش دوست دارد

– تصميم گرفته براى خواننده‏هاى متفرقه آهنگسازى نكند

– “سلام آخر” جز پرفروش‏ترين آلبوم سال 86 به حساب مى‏ آيد

– برخلاف تصور خيلى ‏ها، تيتراژ سريال “ميوه ممنوعه” در آلبوم “سلام آخر” وجود نداشت

– فوتباليست مورد علاقه: كريستين رونالدو

– جزيره كيش را براى سفر میپسندد

– با هيچ تهيه‏ كننده ‏اى براى توليد آلبوم‏هايش قرارداد ندارد

– آذر ماه سال 86 طى چهار شب، هفت سانس در تالار كشور روى صحنه رفت و كنسرت داد

– بهترين روز زندگی‏اش را روزى مى‏داند كه كنسرت‏هايش در تهران به پايان رسيد و براى رفع خستگى به خانه رفت!

– در اغلب شهرهاى بزرگ ايران كنسرت داده و تا حالا مقابل ده‏ها هزار نفر اجراى زنده داشته است

– با اعضاى اركسترش خصوصاً على ثابت و زايا سليمان صميمى است

قد احسان خواجه امیری :184 سانتيمتر

– يكى از سه خواننده برگزيده دومين جشنواره راديويى تسنيم

– ساعات زيادى از روز را در دفتر كارش می‏گذراند

– خوش قول

– در يكى از قسمت‏هاى ميوه ممنوعه، به دليل غيبت ميثم مروستى و كمبود زمان “تار” زد!

– مسلط و كم اشتباه در كنسرت‏ها

– با اعتماد به نفس كامل می‏گويد: “خدا دوستم دارد”!

 

 

 

عکس ها :

 

احسان خواجه امیری بهمراه همسرش

احسان خواجه امیری بهمراه همسرش 

 

 

احسان خواجه امیری بهمراه پدرش

 احسان خواجه امیری بهمراه پدرش

 

 

احسان خواجه امیری بهمراه مادرش

احسان خواجه امیری بهمراه مادرش 

 

 

ارشان پسر احسان خواجه امیری

ارشان پسر احسان خواجه امیری 

 

 

گردآوری و انتشار : رسانه فرهنگی نیک موزیک

گردآورنده : محمد مردانی