سالار عقیلی

 

بیوگرافی سالار عقیلی

 

سالار عقیلی متولد یازدهم آذر سال 1356 در شهر تهران است . او خواننده سنتی ایرانی می باشد هنر آموخته هنرستان موسیقی سوره است و همچنین دارای مدرک کارشناسی در رشته بازیگری تئاتر . نام همسر او حریر شریعت زاده است که نوازنده پیانو و دف می باشد. سالار عقیلی یکی از شاگردان صدیق تعریف بوده است اما برخی افراد به اشتباه او را شاگرد محمدرضا شجریان می‌دانند. عقیلی خواننده ثابت ارکستر موسیقی ملی ایران است و سابقه کار با گروه دستان، گروه راز و نیاز و ارشد تهماسبی را نیز دارد. سالار عقیلی سرود ایران جوان را با اجرای ارکستر ملل خوانده است.

در جشنواره موسیقی فجر سال 1375 سالار عقیلی جوانی 17-18 ساله بود که برای نخستین بار به روی صحنه می رفت و موجب حیرت تماشاچیان شده بود . حریر شریعت زاده همسر او نیز در آن کنسرت حاضر بود و به سبب تسلط بر آوازهای ایرانی با شنیدن صدای سالار عقیلی به استعداد وی پی می‌برد. پس از اتمام برنامه در رابطه با آوازهای ایرانی به صحبت می‌نشینند و همین امر موجب همکاری‌های بعدی و در نهایت ازداوج این دو هنرمند می‌شود. شریعت زاده در آلبوم مایه ناز سالار عقیلی نوازنده پیانو است و همچنین شنیده‌ها حاکی از آن است که به تازگی تهیه‌کنندگی فعالیت‌های همسرش را نیز بر عهده دارد.

 

سالار عقیلی از سن 8 سالگی فراگیری موسیقی را با نوازندگی سازهای مختلف آغاز کرد. برادر و مادرش علاقه‌مند به موسیقی و مشوق او بودند و پدرش که وکیل دادگستری بود بیش تر متمایل به پیشرفت تحصیلی او بود. او به هنرستان موسیقی رفت و از همان‌جا تصمیم به یادگیری آواز گرفت. او در طی بیش از ۵ سال نزد صدیق تعریف به فراگیری آواز پرداخت. هم‌اکنون عقیلی افزون بر اجرا و ضبط آثار موسیقی به تدریس موسیقی در آموزشگاه خود و در هنرستان موسیقی مشغول است. او همچنین گروه رازونیاز را تشکیل داد که اعضای این گروه عبارتند از : ( سالار عقیلی ، آواز ) ( حریر شریعت زاده: دف ) ( حامد فکوری ،تار ) ( مهدی باقری ،کمانچه ) ( آرش فرهنگفر ،تنبک ) ( شهرام غلامی ، عود ) . او به همراه این گروه کنسرت‌های بسیاری در داخل و خارج از کشور اجرا کرده‌است.

 

سالار عقیلی

 

مصاحبه با سالار عقیلی

 

در آغاز کمی راجع به آلبوم آخرتان (فصل عاشقی) بگویید

سالار عقیلی : این آلبوم خوشبختانه اقبال عمومی خیلی خوبی داشت. در طول 2 هفته فصل عاشقی فروش بالایی داشت و شرکت آوای هنر و آقای جلیل‌پور هم خیلی خوب کار کردند و پخش‌شان بسیار خوب بود. این اولین کار من بود که بصورت پخش وَلِتی بود و خودم به رغم اینکه فکر می کردم پخش وَلِتی خوب نیست اما خیلی راضی بودم و بعد فهمیدم که شاید مردم وقت نداشته باشند که شهرکتاب یا نوارفروشی مراجعه کنند. بارها شده که عجله داشتم و نیاز به سی‌دی خودم داشتم و مجبور بودم که به‌دنبال یک سی‌دی فروشی معتبر بگردم و درنهایت هم نتوانستم پیدا کنم و دست‌خالی رفته‌ام. اما دسترسی آسانی به cd خودم دارم. البته هم به صورت وَلِتی و هم به صورت شیشه‌ای کار کردیم. از آنجا که ممکن است ماندگاری وَلِتی کم باشد و 6 ماه دیگر آن اثر را در بازار پیدا نکنید و تنها در یکی، دو ماه اول در بازار موجود باشد ولی با صحبتی که آقای جلیل‌پور، رئیس شرکت آوای هنر داشتیم، عنوان کردم که در صورت امکان به دلیل ماندگاری اثر، شیشه‌ای را بیشتر تولید کنید و ایشان هم قبول کردند.

 

در دنیا برای هنرمندان بزرگ برنامه های شش ماهه یا یکساله تعیین می‌کنند

خواننده‌های بزرگ دنیا مانند پاواروتی که فوت شد، از یکسال قبل برنامه‌هایشان و شهرهای محل برگزاری کنسرت‌هایش مشخص بود. هرچند به علت شرایط موجود جامعه و مشکلاتی که وجود دارد به هر حال شاید امکان این که تا یکسال برنامه‌ریزی شود وجود نداشته باشد اما اگر بتوانیم حتی تا یک فصل را برنامه‌ریزی کنیم چه ایرادی دارد؟ فرضا اگر زمانی فردی کار بدی انجام می‌دهد محل ایراد است اما ما که کار خلاف شرع انجام نمی‌دهیم که مثلا در تلویزیون بخوانیم. اینکه من سالانه چند سی‌دی روانه بازار کنم، کیفیت کارم پایین نمی‌آید. می‌توانید کارنامه کاری مرا ببینید که با چه کسانی کار کرده‌ام. همه بزرگان موسیقی بوده‌اند؛ استاد فخرالدینی، استاد مجید انتظامی، گروه دستان، استاد سعید فرج‌پوری، آقای حمید متبسم، استاد محمد موسوی و تمام بزرگان موسیقی. اگر زیاد کنسرت برگزار کرده‌ام یا سی‌دی زیادی ارائه کرده‌ام، کیفیت کارم را پایین نیاورده است. ما مخاطبانی داریم که منتظر کارهای ما هستند و دوست دارند از سالار آلبوم بشنوند. ما برای آنها کار می‌کنیم درحالی که نمی‌دانم ایراد این کار کجاست؟

 

آیا روزی از دایره موسیقی سنتی خارج می شوید؟

سعی می‌کنم نشوم، ولی در برخی جاها هم از دست آدم درمی‌رود! ارکستر بزرگی با آقای مجید انتظامی، سمفونی کارون را که خواندم خیلی کار بزرگی بود و به آقای مجید انتظامی به خاطر ساخت سمفونی کارون تبریک می گویم. در آن کار، درامز داشت ولی به خاطر فضای کار مجبور بودند چرا که 120 نفر روی صحنه حضور داشتند ولی اینکه بخواهد خیلی واضح باشد و برحول محور سازهای غربی بچرخد را نمی‌پسندم.

 

شما علاقه زیادی هم به بازخوانی آثار قدیمی دارید؟ چرا؟

سالار عقیلی : خیلی از آهنگسازان می‌خواهند من این کار را انجام دهند البته بازخوانی را به این کار نمی‌توان اطلاق کرد و بهتر است که از واژه بازسازی در این ارتباط استفاده شود. در بازسازی یک قطعه یک اثر را شما دوباره درست می‌کنید مانند یک خانه قدیمی که کهنه شده و باید آن را دوباره بازسازی کنید و می‌آیید و کمی از هنر خودتان را هم به آن اضافه می کنید. من شاید دو قطعه را بازسازی کرده‌ام. قطعه اول خوشه چین کار استاد روح الله خالقی بود و قطعه دیگری هم فکر می‌کنم کار امید دل به آهنگسازی پرویز یاحقی بود. بقیه آثار که من در آلبومی مثل مایه ناز خواندم شاید یک بار هم شنیده نشده باشد. ما در واقع خواسته‌ایم که یک سری از این کارها را به مخاطبان جوان‌تر بشناسانیم. در کار جدیدمان نیز قرار چند کار قدیمی را بازسازی کنیم. دلیل آن هم این است که این آثار را بیشتر معرفی کنیم. چرا که وقتی این کار را انجام ندهیم این آثار به فراموشی سپرده می‌شود. ما این آثار را با کیفیت عالی و بدون دخل و تصرف عرضه می‌کنیم و به جوان‌ها معرفی می‌کنیم.

 

سالار عقیلی

 

در موسیقی ایرانی آیا کسی بوده که دوست داشتید با او کار بکنید اما نشده؟

بله. استاد پرویز مشکاتیان که به رحمت خدا رفتند. در اواخر عمر ایشان بنا بود با ایشان کار کنیم. من از طریق نوید دهقان به ایشان معرفی شدم. به منزل ایشان هم رفتیم که قرار بود کاری بکنیم و اما متاسفانه من همیشه نسبت به این موضوع افسوس خورده‌ام. با مرحوم محمد رضا لطفی هم خیلی دوست داشتم کار کنم. و استاد حسین علیزاده با ایشان هم دوست دارم کار بکنم. استاد علیزاده را خدا ان‌شاالله که حفظشان کند. امیدوارم روزی لیاقت این را داشته باشم که روزی با ایشان کار بکنم.

 

در بحث تیتراژ سریال‌ها هم فعال بوده‌اید

بله، با آقای فخرالدینی تیتراژ شهریار را خواندم. سریال شیخ بهایی را با آقای استاد مجید انتظامی کار کردم. سریال تبریز درمه را آقای بابک زرین و سال‌های مشروطه را آقای ستار اورکی به کارگردانی آقای محمدرضا ورزی کار کردم. دختری به نام آهو را نیز با ستار اورکی کار کردم. معمای شاه را امسال کار کرده‌ام که هنوز پخش نشده و تیتراژش را من خوانده‌ام با آقای محمدرضا ورزی و بابک زرین. پریدخت را با آقای آریا عظیمی‌نژاد کار کرده‌ام. تیتراژ کلاه پهلوی را استاد مجید انتظامی کار کرده‌ام و…

 

شما بازیگری هم خوانده‌اید. احیانا پیشنهادی از اهالی سینما نداشته‌اید؟

سه پیشنهاد بازیگری در فیلم داشتم ولی قبول نکردم چراکه ترسیدم به کار خوانندگی‌ام آسیب بزند. چراکه اعتقاد دارم خواننده نباید بازیگر شود و بازیگر هم نباید خواننده شود. متاسفانه برخی دوستان ندانسته این کار را می‌کنند و توصیه‌ام به آنها این است که این کار را انجام ندهند. بازیگران همان بازیگری را انجام دهند دستمزد بیشتری از خوانندگی هم خواهند داشت.

 

منتخبی از آثار استاد سالار عقیلی

 

 آلبوم یار مست

آلبوم یار مست

 

تصنیف رستاخیز

تصنیف جان جهان

تصنیف تو مرو

 

 

آلبوم فصل عاشقی 

آلبوم فصل عاشقی

 

سایه گیسو

دف میزنم

نگارا

 

 

آلبوم وطن 

آلبوم وطن

 

تصنیف وطن

تکنوازی تار

تصنیف بهار آمد